DIY

torsdag 24. mars 2011

Mønsterlaging del 2 - verktøy

Ikke alltid raskest til å gjennomføre planene mine... jeg elsker å lage planer, drømme, designe og slike ting i hodet - jeg går konstant med tanker om hva jeg vil lage, men det er ikke alltid (heller sjeldent, kanskje) at tingene blir virkelige.

Men jeg ønsker virkelig å lære å lage gode mønstre - så nå er jeg i gang med det første mønstret mitt. SKJØRTET. Før vi setter i gang med å lage ett skjørtemønster, må vi finne alt verktøyet vi trenger - VERKTØY - får det til å høres så viktig og profesjonelt ut, det er gøy.

Det første vi trenger er PAPIR - et tynt, gjennomsiktig mønsterpapir. Dette får man på blant annet Stoff og stil.

Så trenger vi en blyant - ikke for spiss, da ødelegges papiret.

En saks, men ikke stoffsaksen, den skal bare brukes på stoff, ellers ødelegges den så fort.

Videre trenger vi (helst en gjennomsiktig) linjal.

Selvfølgelig trenger vi et målbånd, må jo ta mål av den kroppen mønsteret lages til.

Disse tingene MÅ man ha for å lage et mønster, men det er andre ting som er nyttige:
tape, sikkerhetsnåler, skredderkritt og stiftemaskin.

Så til neste uke engang, skal dette være samlet.

Tone

Ingen kommentarer: