DIY

fredag 25. november 2011

SDS 25 - adventskalender

SDS nummer 25 - wow, jeg klarer jo faktsik 30 prosjekter denne måneden! Men i går, da jeg lagde dette, var jeg bare så utrolig, usigelig trøtt så jeg ble ikke helt ferdig, lurer på om noen av dere finner ut hva jeg ikke ble ferdig med!
Jeg har tidligere skrevet at jeg ønsker at jentene mine skal få oppleve at jula ikke bare handler om at de får mange presanger, men det handler om å gi og motta og om juleevangeliet - det er jo faktisk derfor vi feirer jul. Derfor har jeg valgt en aktivitetskalender hvor vi har fokus også på å gjøre noe for andre.
Så hadde Kirstin KoJo Designs hadde THIS posten hos I am Mommy. Hear me Roar - jeg bare elsket denne ideen - men vi er av de som fortsatt venter til 23. desember med treet, så denne funket ikke helt for meg - da kom jeg på noe genialt (synes jeg) at jeg kunne jo blande disse to ideene -

Derfor er kalenderen vår blitt slik:
 I stedet for å bare ha lappen med aktivitet for dagen, sydde jeg opp noen lapper hvor jeg inkluderte ett av Jesu sine navn. Den ene siden har tallet, andre side har ei lomme med Jesu nanv og plass til lappen. Så får vi oss en prat hver dag om hvorfor Jesus ble kalt for akkurat det.
Klipp - eller skjær ut 24 lapper i et stoff og 24 lapper i et annet stoff. Jeg brulte linstoff til lommene og klipte dem ut med sikk-sakk saks. Stoffbitene var ca 10x7,5 cm - lommen litt mindre. Så skrev jeg tallene og navnene på med stofftusj - hadde vært veldig fint med broderte tall og navn - kanskje til neste år....

 Jeg skrev med store bokstaver, så er det letter for dem å lese. Jeg googlet bare alle Jesu navn. Kirstin har også en link til navnene i hennes gjestepost.
 De 48 stoffbitene, skar jeg ut på skjærematte, lommene ble klippet. Sy på lommen på den ene siden.
Legg de to bitene sammen, med en hyssing mellom på toppen - sy rundt alle fire kantene.
 Klipp rundt kantene med sikk-sakk saks - så rakner ikke stoffet. Du kan jo også vrangsy - men da må du legge til sømrom.
 Heng dem på kalenderen - med tallene ut, og snu dem en etter en!
Under kalenderen plasserer jeg en kurv - der kan aktiviteten vi skal gjøre ligge klar - så blir det litt enklere å faktisk få den gjort.
Veldig taknemlig for ideen om navnene - og vi gleder oss til jul!

1 kommentar:

Beate sa...

Kalenderen din er den flotteste jeg noen gang har sett! Engelen er nydelig, ideen med oppgaver er god,og når du topper det med Jesu navn ble det helt fantastisk! Denne ideen skal jeg huske til jeg forhåpentligvis får noen små å lage kalender til!