DIY

torsdag 17. november 2011

SDS 17 - Tina Wodstrup knock-off

Jeg elsker meg en fin kjole med raglanfelling (heter det det når det ikke er strikket?) den er kjempeenkel å sy, kan varieres masse og veldig søt. Jeg så denne Tina Wodstrup-kjolen - og tenkte at den er jo ikke så vanskelig å sy....Jeg valgte lange armer nå for vinteren.
Tina Wodstrup dress
Hvis du ikke har et mønster, så er det veldig lett å lage mønster selv. Og hvis dette er for vanskelig, har Etsy fullt opp av mønster, kjøp et enkelt ett, og varier det som du selv ønsker.
Finn et plagg med slike armer, brett den på midten og brett armene under, klipp rundt kanten - og velg den lengden du ønsker. Det plagget jeg valgte, var en mer trang fasong, så jeg la den ikke på kanten av stoffet, for å gjøre den videre. Gjør det samme med bakstykket og ermene.
Hvordan sy kjolen:
1. Sy sidesømmene på kjolen
2. Sy langs ermene
3. Vreng ermene til riktig vei, plasser dem på innsida av kjolen, rette mot rette, søm mot søm og sy fra bakre nakke til foran halslinning. Vist over.
4. Fold halslinningen, sy en søm hele veien rundt, med en liten åpning for strikk. Sy en stikning øverst på bretten - da ligger den finere rundt halsen.
JEg åpnet kjolen min foran - det angrer jeg litt på, det burde bare ha vært en falsk åpning.
Men: 5. Klipp åpen forstykket fra hals til kant.
6. Klipp et stykke stoff - hele lengden på kjolen x 5-7 cm
7. Brett dette stykket, sy på kjolen langs den ene åpningen - jeg brettet det først den ene veien og sydde, brettet så tilbake og sydde en stikning rundt.

8. Brett inn den andre siden på forstykket og sy
9. Ta strikk gjennom halskanten. Sy fast.
10.Jeg brukte strikk på spolen og sydde tre rader nederst på ermene.
11. Sy en rad med strikk på spolen rundt livet. Pass på at den blir rett.
12. Sy inn fall nederst, jeg brukte også en blonde her.
13. Fordi det er en kjole, lagde jeg ikke knapphull. Jeg sydde bare på knappene gjennom begge stoffene.
En deilig varm kjole - i morgen viser jeg dere altrnative slike kjoler.

Ingen kommentarer: