DIY

tirsdag 1. november 2011

Dag 1 med SDS

 Dette skjørtet sydde jeg til min datter for første skoledag, hun har designet det selv, og jeg sydde. Det blir dette skjørtet som sparker i gang 30 dager med SDS.
 Du trenger: 
1 ytre stoff - hele bredden av stoffet + lengden du ønsker på skjørtet
1 stykke av det ytre stoffet til linning, ca 10 cm x litt lenger enn rundt livet.
1 for - fordel med jersey
1 stykke strikk til å ha rundt livet

1: (se på bildet over) begynn å brett stoffet ditt til plisse,  brettenes dybde kommer an på hvor trangt du ønsker skjørtet - på det rosa er de ganske store - trangt skjørt for en 6-åring.

Fest med knappenåler og stryk plisseen

 2: Sy en søm 5-7,5 cm ned fra toppen av skjørtet og nedover på hver fold. Se pilen.
 3: Klipp foret - legg ytterstoffet brettet på foret - brettet på samme måte. Klipp rundt kantene.
4: Sy begge sidesømmene.
5: Legg skjøtene inni hverandre, rette mot rette, sy sammen ved nedre skjørtekant.
 6. Sy sidesømmen på linningen
7: Sy linningen på skjørtet, rette mot rette.
8: Brett linningen dobelt, sy sammen, la det være igjen ett hul til strikket.
9: Tre gjennom strikket, sy endene sammen og sy igjen hullet i linningen.
Og så enkelt var det!
 Jeg brukte bomullsfor, men vi innser etter at begge skjørtene var ferdige at det hadde vært lurt å la foret være elastisk stoff - kanskje ett tynt jersey. Plisseen gjør at ytre stoff har stor bevegelig, men skjørtet blir fort trangt med et ikke-elastisk stoff som for.

Jeg håper du likte den første forklaringen - følg med på de neste 29!

2 kommentarer:

LBH coach Ellen Bjørling sa...

Heisann!
Så fint skjørt, og god forklaring:) Kan tenke meg at min 10-åring hadde likt et sånt skjørt. Tror nok det er en god ide å ha et elastisk fòr, som du skriver. Håper du får en fin dag!
Klem fra Ellen:)

Elisabeth, innerst i veien sa...

Takk, den er lagra.